Saturday

Crin Spre Cotroceni V: Internet

In 2009, Internetul creaza sau distruge politicieni. Un exemplu este Barack Obama, copilul minune al internetului. Campania lui prin internet a strans o cantitate impresionanta de fonduri si a organizat o armata de tineri care marsaluit in state republicane unde au castigat.
Dar astfel de fenomene nu se intampla numai in America. Mai tine minte cineva revoltele din Iran de asta vara? Atunci, printr-un mesaj pe twitter s-a pornit o avalansa care a culminat cu sute de mii de protestatari in strada, organizandu-se exclusiv prin internet, si au rezistat fortelor de ordine o saptamana. Internetul a fost atat de important incat Departamentul de Stat American a tinut deschis Twitter cu forta in acea perioada. Nimeni nu a prevazut astfel de evenimente si multi le-au subestimat puterea. In bataia fara manusi din turul I, Crin Antonescu are nevoie de orice vot, si, deaceea, internetul trebuie folosit la maxim.

Campania prin internet pe care o concep pentru Crin Antonescu trebuie sa tinteasca spre doua obiective: sa fie un mecanism de a duce mesajul lui Crin Antonescu la cat mai multe persoane si sa le ofere sansa tineriilor sa participe direct si palpabil in campanie.

Primul obiectiv se poate indeplini prin metodele deja traditionale: siteuri statice, bloguri, twitter, facebook, myspace si un newsletter. Dar pentru ca aceste metode sa aiba randament, aceste siteuri trebuie sa aiba trafic. Iar eu ma indoiesc ca paginiile lui Crin Antonescu au mult trafic — pe twitter are 250 de urmaritori si facebook in total 2000 (inclusiv cei din grupuri neafiliate campaniei). Asa ca pentru a indrepta aceasta situatie eu propun o noua strategie: si pe twitter si pe facebook, echipa lui Crin trebuie sa exploreze profiluriile tuturor urmaritoriilor ca sa ‘urmareasca’ urmaritorii urmaritorilui lui. Astfel pagina lui Crin castiga vizibilitate si multi care vor fi urmariti de Crin il vor urmari inapoi si pe Crin. Astfel se extinde baza care va fi informata de mesajele lui Crin Antonescu. Procedee similare pot fi infaptuite si pentru celelalte siteuri sociale.

O alta metoda pentru infaptuirea acestui obiectiv de comunicare este “scrisoarea in lant.” Adica trimiterea unui email abonatiilor la newsletter cu indemnul de a il trimite mai departe prieteniilor. Acest lucru poate fi facut spontan si de catre voluntari prin messenger si alte mijloace de comunicare. Continutul acestor mesaje, insa trebuie sa fie mai putin politizant si diviziv pentru ca primitorii sa fie dispusi sa il trimita mai departe. Aceasta forma de comunicare este foarte eficienta pentru ca cei care trimit mai departe prieteniilor mesajele lui Crin transmit astfel si increderea lor in mesajul lui Crin.

Cel de al doilea obiectiv este deja partial indeplinit de siteul lui Crin Antonescu. Eu am descris siteul ideal al unei campanii politice mai demult pe un site al PNL. Ma bucur ca o parte din sugestiile mele se regasesc si pe www.crinantonescu.ro — userii se pot loga intr-o comunitate de unde acestia pot posta pe un blog mini-blog, pot invita prieteni sau da telefoane de campanie, urmand ca apoi sa raporteze campaniei rezultatele. Dar acest centru virtual de campanie al lui Crin are trei hibe: nu ofera useriilor metode mai simple si mai directe de a face campanie, le sugereaza sa organizeze si sa participe la evenimente, insa nu le ofera vreun eveniment gata pregatit, si, mai rau, este pustiu. Sugestiile mele din articolul scris asta vara vizau aceste deficiente.

Pentru prima problema, lipsa unei metode simple si directe de a face campanie, trebuie realizat un mecanism prin care userii siteului sa poata trimite mesaje in masa prieteniilor lor din partea PNL. Sistemul ar functiona asa: userul adauga intr-o baza de date personala emailurile prieteniilor, compune un email continand punctele politice ale saptamanii si trimite mesajul de pe o adresa ‘@crinantonescu.ro.’ Pentru a preveni sabotajul, mesajul ar trece printr-un filtru automat de injuraturi si un filtru de sintagme: ‘votati basescu’ sau ‘il sustin pe geoana.’ Aceasta metoda este mult mai simpla si ieftina pentru utilizator decat sunatul la telefon.

Celelalte doua probleme sunt la fel de simplu de rezolvat. Pentru lipsa de evenimente, trebuie postate toate evenimentele din tara unde participa Crin Antonescu si sa le ofere useriilor sansa sa confirme participarea printr-un sistem RSVP cum are facebook de exemplu. Pentru pustietate, siteul reformat trebuie promovat prin newsletter si prin apeluri publice — in discursuri si emisiuni TV — la participare.

Insa, internetul este inutil daca materialele distribuite prin internet nu respecta in regulile comunicarii vizuale. Despre aceasta si comunicarea grafica — afise, postere — scriu in postul urmator. Va promit ca voi posta maine din nou. Imi cer scuze cu absenta indelungata de saptamana trecuta, am avut o saptamana infernala la facultate cu lucrari si examene…